Uit toetsing is gebleken dat het op vijf plekken nodig is om onder water de dijken te versterken, omdat het zand daar wegspoelt en de dijken zwakker maakt. In vaktermen heet dat zettingsvloeiing. Om dit te voorkomen gaat Martens en Van Oord op deze vijf plekken de dijk onder water versterken. Het gaat om locaties op het Grevelingenmeer, het Haringvliet, het Hartelkanaal en de Oude Maas (kant van Hoogvliet en kant van Spijkenisse). Daar worden de dijken met stenen verstevigd.
Het project start in 2024 en maakt deel uit van het landelijke HoogWaterBeschermingsProgramma (HWBP).
Logistiek en waterwerken
Ook voor dit project combineert Martens en Van Oord diverse expertises. Het gaat om werk in het water én om het aanvoeren en verwerken van grote hoeveelheden stenen, bijna 1.000.000 ton. Dit wordt met schepen aangevoerd vanuit verschillende Europese locaties. De organisatie van de bulklogistiek die daarmee samenhangt, is ons wel toevertrouwd.
Emissie van het materieel
Om deze hoeveelheid te verwerken, zetten we groot materieel in, waaronder diverse pontons en kranen. Omdat we deels werken in natuurgebieden, is emissie van het materieel een aandachtspunt waarmee we rekening houden. Martens en Van Oord beschikt over een breed scala aan materieel waaronder materieelstukken die (deels) elektrisch aangedreven zijn. Binnen dit materieelpark wordt het juiste materieelstuk ingezet voor deze opdracht.
Planning
Het doel is om het project in oktober 2026 af te ronden. Door de inzet van het juiste materieel is er ruimte om de planning af te stemmen op omliggende belangen, waaronder het milieu.
Uitdaging
Ook op het gebied van logistiek is het een uitdagend project. Bij het Grevelingenmeer is bijvoorbeeld maar één sluis. Die moeten we delen met de pleziervaart. Daarnaast verwerken we de stenen tot circa 30 meter onder water. Ook daarvoor hebben wij alles in huis: het juiste materieel en de benodigde expertise.