Projectkenmerken
In opdracht van FCC Construccion realiseert Martens en Van Oord de komende periode het grondwerk voor de verbreding van de A9 Badhoevedorp - Holendrecht.
Stalen snelweg
Martens en Van Oord is in dit project breed inzetbaar door het gebruik van eigen materieel. Zo beschikken we over eigen stalen rijplaten, goed voor een ‘stalen snelweg’ van tientallen kilometers lang. We willen onze projecten namelijk zo duurzaam mogelijk uitvoeren en deze rijplaten zorgen voor minder rolweerstand. Dit zorgt voor minder gasolieverbruik en CO2-uitstoot.
Ervaring in zettingsgevoelig-gebied
De grond in het projectgebied is zettingsgevoelig. Dat betekent dat de ondergrond inzakt, omdat deze slechte draagkrachtige lagen bevat. Onze ervaring in zettingsgevoelig-gebied komt goed van pas. We ontgraven en verwerken grond voor demping van de bestaande waterhuishouding. Verder verwerken we grond in dijken, bermen, voorbelastingen en depots. Door dit stapsgewijs en zorgvuldig te doen, krijgt de ondergrond steeds de tijd om te consolideren en stabiliseren.
Vlot en veilig doorrijden
De A9 krijgt tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht vier in plaats van drie rijstroken en een wisselbaan. Daarnaast plaatst Rijkswaterstaat nieuwe geluidschermen en wordt de A9 ter hoogte van Amstelveen verdiept aangelegd. Zo kan het steeds toenemende verkeer veilig en vlot doorrijden. In 2020 zijn de bouwwerkzaamheden gestart, eind 2026 rijdt de eerste auto over de verbrede A9. De verbreding van de A9 Badhoevedorp - Holendrecht maakt deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).
Benieuwd hoe de nieuwe A9 eruit komt te zien? Bekijk de projectanimatie van Rijkswaterstaat. Meer informatie vindt u in het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat.